En osteopat undersøger hele kroppen og fjerner smerter ved at korrigere skævheder og ubalancer, således at den optimale funktion genskabes. Da kroppen fungerer som en helhed, er dette en nødvendig tilgang, som vil fjerne ikke kun smerten, men ofte også årsagen.

En osteopatisk behandling foregår manuelt, dvs. kun med brug af hænderne, og omfatter alt fra specifikke manipulationer af led til stræk og behandling af muskler, sener og bindevæv både omkring led og organer.

Osteopati virker fint ved både akutte skader og ved mere kroniske tilstande samt på tilstande opstået over længere tid og uden egentlig årsag. Skader opstår når kroppen kommer i ubalance, så derfor kan det også være godt at blive undersøgt og korrigeret forebyggende eller bare ved lette symptomer.

Spændinger i kroppen kan udover smerte føre til dårlig nervefunktion og blodcirkulation. Dette kan således på sigt forværre situationen, da alt væv er afhængigt af nervesignaler og god blodcirkulation. På denne måde kan mere kroniske og længerevarende tilstande blive fanget i en ond cirkel og derfor kræve opfølgende behandlinger.

Den traditionelle medicinske tilgang til smerter er ofte baseret på undersøgelse af strukturen, altså om noget f.eks. er brækket eller revet over, eller om der kan findes sygdom. Den osteopatiske filosofi fokuserer på funktion, altså om alt i kroppen fungerer og kan bevæge sig som det skal. Osteopati kan derfor være et godt skridt i situationer, hvor smerten ikke har kunnet forklares.

Osteopati er pr. 1. juli 2018 blevet en statsautoriseret sundhedsprofession, som er underlagt Styrelsen for Patientsikkerhed på lige fod med bl.a. kiropraktik og fysioterapi. Læs mere om dette her.

(placeholder)

Osteopatisk behandling hjælper bl.a. på:

• Ryg- og nakkesmerter

• Ischiassmerter